Unique: Klantgerichtheid belangrijkste competentie voor MKB

Klantgerichtheid, visie en initiatief zijn de belangijkste competenties van medewerkers om innovatief te zijn, vinden Nederlandse ondernemers. Dat is een van de bevindingen uit de MKB Marktmonitor van werving-en-selectiebureau Unique en TNO, waarin ruim 1500 MKB’ers zijn ondervraagd.

Investeren in competenties

Een kleine 60% van de ondernemers noemt klantgerichtheid de belangrijkste competentie, terwijl visie (33%) en het tonen van initiatief (29%) op enige afstand volgen. Omdat niet iedereen van nature over beschikt over deze competenties, investeert een ruime meerderheid van de MKB-werkgevers (73%) in opleidingen en trainingen. Andere genoemde manieren om de gewenste competenties in huis te halen, zijn het inhuren van tijdelijke medewerkers (34%) en het vast aannemen van gespecialiseerde professionals (23%).

Klantgerichte medewerker goud waard

“Innoveren draait niet alleen om het aanbieden van nieuwe producten of diensten,” meent Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. “Het kan ook gaan om kleinere procesmatige verbeteringen. Juist op dit vlak kan goed personeel van enorme betekenis zijn.” Volgens Puts is een klantgerichte medewerker goud waard: “Deze weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen.” Hij adviseert ondernemers dan ook om het personeel zo veel mogelijk te betrekken bij het innovatieproces.

Datum: 06-10-2014
Bron: Recruitment.nl


Tags: Unique

Nieuws overzicht