Opleiding kandidaat bepalend voor manier van werven

De opleidingsachtergrond van een kandidaat bepaalt voor een groot deel de keuze voor de recruitmentmix. Dit komt naar voren uit onderzoek van adviesbureau Ecorys, dat in opdracht van het UWV 5.700 bedrijven ondervroeg. Verder blijkt: hoe hoger de opleiding, hoe meer wervingskanalen er worden ingezet.

Eigen website belangrijkste bron

Het is duidelijk dat bedrijven in de huidige ruime arbeidsmarkt minder moeite hoeven doen om personeel binnen te halen: werden er in 2007 nog gemiddels 2,1 wervingskanalen gebruikt per vacature, in 2013 kwam de score op 1,5. Het belangrijkste kanaal van werving blijft de eigen website, waarop een derde van alle vacatures wordt geplaatst. Het aandeel van advertenties (12%) daalde flink ten opzichte van 2010 (27%) en 2011 (21%). De sociale media zijn als bron van personeelswerving relatief nieuw en stegen naar 8%, waar zijn in 2011 nog goed waren voor slechts 5%.

Verschillen tussen opleidingsprofielen

Opvallend is de grote invloed van het opleidingsprofiel van kandidaten op het aantal wervingsmethoden dat wordt gebruikt. Naarmate vacatures om een hoger opleidingsprofiel vragen (wo/hbo) worden er, vergeleken met mbo- en havo-vwo-functies, 37% meer wervingskanalen ingezet. Een ander verschil is dat de hogeropgeleiden minder gebruikmaken van relaties voor het vinden van een baan. Van de hbo’ers en wo’ers geeft 15% aan ‘via via’ een baan te hebben gevonden, terwijl dit percentage bij vmbo’ers (30%) en havo-/vwo-leerlingen (36%) een stuk hoger ligt.

Datum: 19-06-2014
Bron: Recruitment.nl


Nieuws overzicht