Robert Walters: Recruitment verandert niet

Recruitment verandert niet of nauwelijks met de jaren. Ondanks de inventieve manieren waarop organisaties tegenwoordig geschikte werknemers werven, blijven recruitmentbureaus nodig. Dat zegt directeur Robert Walters van het gelijknamige werving- en selectiebureau. Walters oppert dat het ‘spelletje’ nog steeds hetzelfde is als dat in de jaren tachtig. Hij heeft hiervoor de volgende vier redenen.

LinkedIn geen grote bedreiging

De opkomst van social media-kanaal LinkedIn werd met enige vrees in de gaten gehouden door recruiters. Het medium zou er namelijk voor zorgen dat organisaties zelf de juiste kandidaten eenvoudig kunnen vinden. Walters vindt juist dat LinkedIn dreigt zichzelf op te eten, omdat iedereen er zich blindstaart op dezelfde kandidaten. De best passende kandidaten vinden via het sociale medium kan niet iedereen. Hij vergelijkt LinkedIn met andere wervingsmedia zoals vacaturesites.

Semantisch web niet betrouwbaar

Semantisch of zelfdenkend web is in opkomst en ook bepaalde vacaturesites gaan hier steeds meer mee werken. Vooral in de ICT-sector wordt dit een belangrijke manier van werven. Het houdt in dat er aan de hand van een aantal algoritmes gezocht kan worden naar een geschikte kandidaat aan de hand van sleutelwoorden. Walters stelt dat vooral ICT’ers hier slim mee om kunnen gaan, door hun cv mooier te maken dan deze eigenlijk is, bijvoorbeeld door het toevoegen van handige keywords. Bedrijven zullen eerst moeten praten met kandidaten alvorens zij weten of ze met een goede sollicitant te maken hebben of niet.

Grote bedrijven veranderen niet

Ondanks alle ‘doe het zelf’-wervingsmanieren van tegenwoordig blijven de grote organisaties trouw aan recruitmentbureaus waarmee ze al jaren samengewerkt hebben. Organisaties zijn hieraan gewend en wanneer men tevreden is met de resultaten zullen zij het wervingsproces niet ineens voor eigen rekening nemen. De eisen waaraan bepaalde kandidaten moeten voldoen zijn bij dit soort organisaties alleen te bemiddelen door grote recruitmentfirma’s, aldus Walters.

Snellere werving bij crisis

In deze tijden van crisis kiezen steeds meer organisaties ervoor hun personeel zelf te werven of sneller te werven, omdat zij de recruitmentkosten niet kunnen bekostigen. Daarom worden er deals gesloten om sneller te werven tegen lagere prijzen, of te werven via bekende kanalen om de kosten te drukken. Deze ontwikkeling is volgens Walters slechts tijdelijk merkbaar. Wanneer de economie opnieuw aantrekt zullen organisaties weer willen investeren in duurdere wervingsprocessen en kandidaten.

Datum: 07-10-2013
Bron: Recruitment.nl


Tags: Robert Walters

Nieuws overzicht